Protesteren van een factuur
Hulpprogramma downloaden
DOC (30K)
Als u bij het openen van het bestand een waarschuwing ontvangt dat macro's "geblokkeerd" zijn, lees dan het bestand "Macrobeveiliging" dat u hier kunt downloaden
De wet schrijft nergens voor hoe een factuur precies geprotesteerd moet worden. Hoe kunt u te werk gaan?
De wet schrijft nergens voor hoe een factuur precies geprotesteerd moet worden. Hoe kunt u te werk gaan?
Via fax, e-mail of via een aangetekende brief?
Een factuur protesteren per fax volstaat als het faxrapport een stuk van het eerste blad dat verzonden is, weergeeft. De tegenpartij kan dan immers niet beweren dat u een blanco blad opgestuurd heeft. Krijgt u zo’n faxrapport niet, dan is het aangewezen om een aangetekende brief te sturen.
Protesteren via e-mail wordt steeds vaker als geldig beschouwd, zeker als u ook voordien reeds op datzelfde e-mailadres berichten verstuurd heeft en daar toen een reactie op kreeg.
Tip. Als het om heel grote bedragen gaat, is het sowieso aangewezen om aangetekend te reageren.
Tip. U kunt via bepaalde fora ook een elektronische aangetekende brief sturen. Deze heeft dezelfde waarde als een gewone aangetekende brief.
Hoe kunt u protesteren?
De wet schrijft nergens voor hoe een factuur precies geprotesteerd moet worden. Toch vermeldt u beter niet simpelweg ‘geprotesteerd’ op de factuur om ze vervolgens terug te sturen. Steeds meer rechters vinden immers dat dit niet volstaat. Een protest is slechts geldig als het voldoende precies aangeeft waartegen er geprotesteerd wordt en waarom.
Tip. Gaat het om een nieuwe leverancier, check dan voor alle zekerheid of er in zijn algemene voorwaarden geen zaken staan die in uw nadeel zijn en protesteer in het voorkomende geval ook de factuurvoorwaarden.
Praktisch
Veelal zal u eerst telefoneren met de leverancier in kwestie. Stuurt u dan (bv. via fax) de factuur terug met de vermelding ‘geprotesteerd’, vul dat dan aan met een verwijzing naar de datum, het uur van uw telefonisch protest en eventueel de persoon. De posten die ter discussie staan, kruist u aan of omcirkelt u.
Wilt u op zeker spelen, dan is het zeker aan te raden om in een (aangetekende) brief, fax of e-mail verder toe te lichten waarom u niet akkoord gaat met de factuur.
-
Kosten thuiskantoor ingeven als beroepskost
Gebruikt u als bedrijfsleider een deel van uw woning als kantoor voor uw vennootschap? Dan kan u, i.p.v. het te verhuren aan uw vennootschap of uw vennootschap u hiervoor een onkostenvergoeding te laten betalen, de kosten in aftrek nemen van uw loon.
-
Toch belastingverhoging mogelijk als uw aangifte te laat was
Sinds 29 juli 2025 krijgt u voor een eerste overtreding in principe geen belastingverhoging meer als u te goeder trouw handelde; die goede trouw wordt bovendien vermoed.
-
Vennootschapsbijdrage 2025 uiterlijk 31.12.2025 betalen
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap moet betalen aan het sociaal verzekeringsfonds. Deze is fiscaal aftrekbaar als beroepskost.
Deze website gebruikt zowel eigen cookies als cookies van derden om onze diensten en navigatie op onze website te analyseren om de inhoud te verbeteren (analytische doeleinden: bezoeken en bronnen van webverkeer meten). De wettelijke basis is de toestemming van de gebruiker, behalve in het geval van basiscookies, die essentieel zijn om door deze website te navigeren.