Enkele nieuwigheden over UBO-meldingsplicht
Sinds 30 september 2019 geldt een UBO-meldingsplicht voor o.m. vennootschappen.

Sinds 30 september 2019 geldt een UBO-meldingsplicht voor o.m. vennootschappen. Er zijn nu enkele nieuwigheden. De FOD Financiën stuurt nu ook reminders naar de wettelijke vertegenwoordiger van de onderneming. In hun berichtenbox op MyMinfin ontvangen zij één maand vóór de uiterste datum een herinnering aan de verplichting om de info in het UBO-register bij te werken, of om te bevestigen dat de gegevens die eerder werden ingevoerd nog altijd up-to-date zijn.
In de komende maanden wordt de UBO-applicatie nog verder uitgebreid. Zo komen er bv. rechtstreekse koppelingen naar het Belgisch Staatsblad en naar elektronische aandelenregisters als eStox zodat documenten gemakkelijker kunnen toegevoegd worden.
-
Aangiftes VenB, RPB, BNI: aangiftetermijn opnieuw kort verlengd!
De fiscus heeft op 7 oktober 2025 op zijn website laten weten uitstel te verlenen voor de volgende aangiftes: VenB, RPB, BNI/vennootschappen.
-
“Enige eigen woning” bij afbraak en heropbouw wordt individueel beoordeeld
Sinds 1 juli 2025 is de manier waarop wordt gekeken naar de voorwaarde “enige eigen woning” veranderd. Dit is één van de voorwaarden om te kunnen genieten van het verlaagd btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw.
-
Attest van non-activiteit op MyMinfin
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap aan het sociale verzekeringsfonds moet betalen.