Antwoordtermijn vraag om inlichtingen voor de Btw soms maar 10 dagen!
Tot eind 2024 kende de Btw geen wettelijk bepaalde termijn om te antwoorden op een vraag om inlichtingen.

Sinds 1 januari 2025 heeft u principe een termijn van één maand om te antwoorden op de vraag van de Btw, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van de vraag om inlichtingen. Dat is dus dezelfde antwoordtermijn als de termijn die geldt in de personen- en de vennootschapsbelasting.
In twee situaties bedraagt de antwoordtermijn maar tien dagen, nl. in de eerste plaats wanneer de rechten van de schatkist in gevaar zijn. Concreet is dat bv. het geval als een btw-schuld dreigt te verjaren.
Daarnaast is er maar 10 dagen de tijd om te antwoorden zo de vraag om inlichtingen kadert in een teruggaafcontrole. Antwoordt u niet tijdig dan krijgt u in dat geval uw btw-tegoed niet meteen terug. Dat btw-tegoed wordt dan in een later stadium aan een controle onderworpen en zal desgevallend gebruikt kunnen worden om eventuele openstaande schulden aan te zuiveren.
Zo u een vraag om inlichtingen krijgt, hou er dan rekening mee om die zo snel mogelijk aan uw dossierbeheerder te bezorgen zodat die tijdig het nodige kan doen.
-
Aangiftes VenB, RPB, BNI: aangiftetermijn opnieuw kort verlengd!
De fiscus heeft op 7 oktober 2025 op zijn website laten weten uitstel te verlenen voor de volgende aangiftes: VenB, RPB, BNI/vennootschappen.
-
“Enige eigen woning” bij afbraak en heropbouw wordt individueel beoordeeld
Sinds 1 juli 2025 is de manier waarop wordt gekeken naar de voorwaarde “enige eigen woning” veranderd. Dit is één van de voorwaarden om te kunnen genieten van het verlaagd btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw.
-
Attest van non-activiteit op MyMinfin
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap aan het sociale verzekeringsfonds moet betalen.