Voorstel van vereenvoudigde aangifte tijdig aanpassen
Als bedrijfsleider van uw vennootschap ontvangt u in principe geen voorstel van vereenvoudigde aangifte (VVA), maar uw gepensioneerde ouders of uw studerend kind kunnen dat wel ontvangen hebben.

Zo’n VVA bevat een belastingberekening op basis van de gegevens die de fiscus kent.
Zorgvuldig nakijken is de boodschap want de VVA’s blijken vaak fouten te bevatten. U kunt daarvoor trouwens een checklist van de fiscus gebruiken.
Voor een VVA dat met de post opgestuurd werd, moet het papieren antwoordformulier uiterlijk 30 juni 2024 bij de fiscus toekomen. Voor de wijziging van een VVA via MyMinfin heeft u tijd tot 15 juli 2024. Uiteraard kan uw dossierbeheerder daarbij assisteren.
-
Aangiftes VenB, RPB, BNI: aangiftetermijn opnieuw kort verlengd!
De fiscus heeft op 7 oktober 2025 op zijn website laten weten uitstel te verlenen voor de volgende aangiftes: VenB, RPB, BNI/vennootschappen.
-
“Enige eigen woning” bij afbraak en heropbouw wordt individueel beoordeeld
Sinds 1 juli 2025 is de manier waarop wordt gekeken naar de voorwaarde “enige eigen woning” veranderd. Dit is één van de voorwaarden om te kunnen genieten van het verlaagd btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw.
-
Attest van non-activiteit op MyMinfin
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap aan het sociale verzekeringsfonds moet betalen.