Verplichte e-invoicing vanaf 01.01.2026: tijdelijk verhoogde kostenaftrek van 120%
Vanaf 01.01.2026 dienen uw facturen gericht aan ondernemingen (B2B) elektronisch te worden uitgereikt.

Doel hiervan is o.m. in te zetten op een administratieve vereenvoudiging. U zou concreet moeten gaan werken met een zgn. XML-factuur die voldoet aan bepaalde Europese normen. Kwestie dan om uw huidig software-/boekhoudpakket daarop te laten aanpassen.
Om hieraan tegemoet te komen heeft de Ministerraad een voorontwerp van wet goedgekeurd dat tijdelijk een verhoogde kostenaftrek van 120% voorziet voor kosten verbonden aan factureringspakketten voor het opstellen, verzenden en ontvangen van elektronische facturen in een gestructureerde vorm die automatische en elektronische verwerking ervan mogelijk maakt en die worden gemaakt in het kader van de nieuwe btw-verplichting. De verhoogde kostenaftrek geldt voor kmo’s en zelfstandigen.
De verhoogde kostenaftrek zou gelden vanaf aanslagjaar 2025 verbonden aan een belastbaar tijdperk dat ten vroegste aanvangt op 1 januari 2024 en zou aflopen vanaf aanslagjaar 2029 verbonden aan een belastbaar tijdperk dat ten vroegste aanvangt op 1 januari 2028.
-
Aangiftes VenB, RPB, BNI: aangiftetermijn opnieuw kort verlengd!
De fiscus heeft op 7 oktober 2025 op zijn website laten weten uitstel te verlenen voor de volgende aangiftes: VenB, RPB, BNI/vennootschappen.
-
“Enige eigen woning” bij afbraak en heropbouw wordt individueel beoordeeld
Sinds 1 juli 2025 is de manier waarop wordt gekeken naar de voorwaarde “enige eigen woning” veranderd. Dit is één van de voorwaarden om te kunnen genieten van het verlaagd btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw.
-
Attest van non-activiteit op MyMinfin
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap aan het sociale verzekeringsfonds moet betalen.