Vastgoed (ver)kopen kan ook elektronisch
De verkoop van een woning, appartement of stuk grond moet blijken uit een geschrift.

De verkoop van een woning, appartement of stuk grond moet blijken uit een geschrift. In de praktijk wordt er dan doorgaans een onderhands compromis opgesteld eenmaal de partijen een akkoord bereikt hebben, maar om tegenstelbaar te zijn aan derden moet het akkoord tenslotte notarieel verleden worden. Om tegemoet te komen aan de digitalisering, heeft de wetgever op 20 oktober 2018 een wet uitgevaardigd waarbij het mogelijk is om het compromis in een elektronische overeenkomst te gieten. Het is voortaan dus perfect mogelijk dat partijen hun compromis via e-mail sluiten voor zover de e-mail dan voorzien is van een elektronische handtekening. Het is ook toegestaan dat de koper het compromis afdrukt en het ingescand document met zijn handtekening via e-mail bezorgt aan de verkoper. De wet van 20 oktober 2018 stelt dat immers gelijk met een elektronische handtekening. Enkel als er praktische obstakels zijn om de overeenkomst elektronisch te sluiten, kan een rechter oordelen dat een elektronische overeenkomst niet rechtsgeldig gesloten is.
-
Aangiftes VenB, RPB, BNI: aangiftetermijn opnieuw kort verlengd!
De fiscus heeft op 7 oktober 2025 op zijn website laten weten uitstel te verlenen voor de volgende aangiftes: VenB, RPB, BNI/vennootschappen.
-
“Enige eigen woning” bij afbraak en heropbouw wordt individueel beoordeeld
Sinds 1 juli 2025 is de manier waarop wordt gekeken naar de voorwaarde “enige eigen woning” veranderd. Dit is één van de voorwaarden om te kunnen genieten van het verlaagd btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw.
-
Attest van non-activiteit op MyMinfin
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap aan het sociale verzekeringsfonds moet betalen.