Vanaf 1 januari 2026 verplichte elektronische facturatie
Vanaf 1 januari 2026 wordt het verplicht om facturen uitsluitend elektronisch uit te wisselen tussen btw-plichtigen.

Facturen moeten vanaf 2026 in een gestructureerd elektronisch formaat opgemaakt, verstuurd en ontvangen worden, zodat ze automatisch elektronisch verwerkt kunnen worden. Een eenvoudige pdf via e-mail zal niet meer volstaan.
De uitwisseling van deze e-facturen zal verlopen via Peppol, een internationaal platform dat bedrijven toelaat veilig en gestandaardiseerd documenten te verzenden. De verplichting geldt voor alle in België gevestigde btw-plichtigen, inclusief kleine ondernemingen.
Belangrijk is dat ook de ontvanger btw-plichtig is en een btw-nummer toegekend gekregen heeft; zo zijn b2c-transacties (met particulieren) uitgesloten van de verplichting. De verplichting geldt enkel voor prestaties (zowel goederenlevering als dienstenprestatie) die in België plaatsvinden.
-
Aangiftes VenB, RPB, BNI: aangiftetermijn opnieuw kort verlengd!
De fiscus heeft op 7 oktober 2025 op zijn website laten weten uitstel te verlenen voor de volgende aangiftes: VenB, RPB, BNI/vennootschappen.
-
“Enige eigen woning” bij afbraak en heropbouw wordt individueel beoordeeld
Sinds 1 juli 2025 is de manier waarop wordt gekeken naar de voorwaarde “enige eigen woning” veranderd. Dit is één van de voorwaarden om te kunnen genieten van het verlaagd btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw.
-
Attest van non-activiteit op MyMinfin
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap aan het sociale verzekeringsfonds moet betalen.