Hoelang uw paperassen bijhouden?
Zowel voor de fiscale administratie als voor de btw-administratie moet alles 7 jaar bijgehouden worden.
Zowel voor de fiscale administratie als voor de btw-administratie moet alles 7 jaar bijgehouden worden. In principe loopt die 7 jaar vanaf de eerste dag van het (boek)jaar na dat waarin de boekhouding afgesloten is of de stukken opgesteld zijn. Voor wie een eenmanszaak heeft moet die 7 jaar dus gewoonweg per kalenderjaar bekeken worden.
Op die 7 jaar zijn wel wat uitzonderingen die maken dat alles langer moet bijgehouden worden. Zo moeten investeringsfacturen tot 7 jaar na het jaar van de laatste afschrijving bewaard worden. Daarnaast moeten alle stukken in verband met onroerende goederen 15 jaar bewaard worden. De gerecupereerde btw op onroerende goederen kan immers gedurende 15 jaar herzien worden.
Wie gebruik heeft gemaakt van de optie om een beroepsmatige verhuur met btw te laten verlopen, moet alles zelfs nog langer bijhouden. De btw-herzieningstermijn bedraagt daarvoor immers zelfs 25 jaar. De bewaringstermijn van de betreffende facturen is bijgevolg ook 25 jaar.
Wie een vennootschap heeft met daarin een woning, moet een Postinterventiedossier (PID) bijhouden. Het PID is eigenlijk een map waarin een aantal belangrijke documenten verzameld worden, o.a. alle vergunningen, adviezen, keuringen, plannen e.d. Bij een eventuele verkoop is dat dossier essentieel, dus bijhouden is ook hier de boodschap.
-
Kosten thuiskantoor ingeven als beroepskost
Gebruikt u als bedrijfsleider een deel van uw woning als kantoor voor uw vennootschap? Dan kan u, i.p.v. het te verhuren aan uw vennootschap of uw vennootschap u hiervoor een onkostenvergoeding te laten betalen, de kosten in aftrek nemen van uw loon.
-
Toch belastingverhoging mogelijk als uw aangifte te laat was
Sinds 29 juli 2025 krijgt u voor een eerste overtreding in principe geen belastingverhoging meer als u te goeder trouw handelde; die goede trouw wordt bovendien vermoed.
-
Vennootschapsbijdrage 2025 uiterlijk 31.12.2025 betalen
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap moet betalen aan het sociaal verzekeringsfonds. Deze is fiscaal aftrekbaar als beroepskost.
Deze website gebruikt zowel eigen cookies als cookies van derden om onze diensten en navigatie op onze website te analyseren om de inhoud te verbeteren (analytische doeleinden: bezoeken en bronnen van webverkeer meten). De wettelijke basis is de toestemming van de gebruiker, behalve in het geval van basiscookies, die essentieel zijn om door deze website te navigeren.