De risico’s van een vage aankoopfactuur
Krijgt u als ondernemer een factuur waarop enkel een algemene omschrijving staat, zoals "Voor geleverde diensten"? Wees dan op uw hoede: een vage aankoopfactuur kan problemen opleveren bij de btw en de belastingen.

Wat de btw betreft, mag u de btw op zo’n factuur alleen aftrekken als u kunt bewijzen dat de goederen of diensten echt voor uw zaak gebruikt zijn. Bij een controle moet u dus duidelijk kunnen aantonen wat er precies geleverd werd.
Ook voor de directe belastingen (personen- en vennootschapsbelasting) geldt: de gemaakte kosten zijn enkel aftrekbaar als beroepskosten als u het bedrag en de realiteit van de uitgave kunt bewijzen (art. 49 WIB). Met enkel een vage factuur lukt dat niet altijd.
Extra bewijsstukken, zoals contracten, bestelbonnen of e-mails, kunnen helpen, maar geven geen garantie. Om discussies met de fiscus te vermijden en te verzekeren dat de kosten correct in uw boekhouding verwerkt worden, is het beter om aan uw leverancier een creditnota en een nieuwe, gedetailleerde factuur te vragen.
-
Aangiftes VenB, RPB, BNI: aangiftetermijn opnieuw kort verlengd!
De fiscus heeft op 7 oktober 2025 op zijn website laten weten uitstel te verlenen voor de volgende aangiftes: VenB, RPB, BNI/vennootschappen.
-
“Enige eigen woning” bij afbraak en heropbouw wordt individueel beoordeeld
Sinds 1 juli 2025 is de manier waarop wordt gekeken naar de voorwaarde “enige eigen woning” veranderd. Dit is één van de voorwaarden om te kunnen genieten van het verlaagd btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw.
-
Attest van non-activiteit op MyMinfin
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap aan het sociale verzekeringsfonds moet betalen.