Btw-rekeninguittreksels terug voor alle btw-plichtigen
Btw-rekeninguittreksel is een document dat de Btw-Administratie per kwartaal opstelt en waarop de toestand van de btw-rekening-courant van uw onderneming staat.
De Btw-Administratie besliste op 5 mei 2023 om niet langer elk trimester voor alle btw-plichtigen uittreksels van de btw-rekening-courant aan te maken. Een rekeninguittreksel werd enkel nog aangemaakt in specifieke gevallen.
Op 1 februari 2024 heeft de Btw-Administratie echter laten weten dat ze op die beslissing teruggekomen is. Sindsdien maakt ze dus opnieuw trimestriële rekeninguittreksels aan voor alle btw-plichtigen. Dat kan wel zes tot acht weken duren. U zal wel geen papieren uittreksels meer ontvangen, u kunt de uittreksels raadplegen via MyMinfin.
-
Kosten thuiskantoor ingeven als beroepskost
Gebruikt u als bedrijfsleider een deel van uw woning als kantoor voor uw vennootschap? Dan kan u, i.p.v. het te verhuren aan uw vennootschap of uw vennootschap u hiervoor een onkostenvergoeding te laten betalen, de kosten in aftrek nemen van uw loon.
-
Toch belastingverhoging mogelijk als uw aangifte te laat was
Sinds 29 juli 2025 krijgt u voor een eerste overtreding in principe geen belastingverhoging meer als u te goeder trouw handelde; die goede trouw wordt bovendien vermoed.
-
Vennootschapsbijdrage 2025 uiterlijk 31.12.2025 betalen
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap moet betalen aan het sociaal verzekeringsfonds. Deze is fiscaal aftrekbaar als beroepskost.
Deze website gebruikt zowel eigen cookies als cookies van derden om onze diensten en navigatie op onze website te analyseren om de inhoud te verbeteren (analytische doeleinden: bezoeken en bronnen van webverkeer meten). De wettelijke basis is de toestemming van de gebruiker, behalve in het geval van basiscookies, die essentieel zijn om door deze website te navigeren.