Bepaalde btw-formaliteiten enkel nog online
Wie een nieuwe vennootschap of eenmanszaak opricht, moet bij de aanvang van de activiteit daarvan melding maken aan de Btw-Administratie.

Wie een nieuwe vennootschap of eenmanszaak opricht, moet bij de aanvang van de activiteit daarvan melding maken aan de Btw-Administratie. Dat gebeurt met een zgn. formulier 604A. Als er later iets wijzigt aan de informatie in het formulier 604A, bv. bij een uitbreiding van de activiteit, dam moet daarvoor formulier 604B ingediend worden bij de Btw-Administratie. Wordt de activiteit stopgezet, dan moet formulier 604C ingediend worden.
Momenteel moeten die formulieren op papier toekomen bij het bevoegde btw-kantoor. Dat kan met de post, of het is ook mogelijk om ze ter plaatse in te vullen op het btw-kantoor.Vanaf 1 januari 2020 zal de indiening van die formulieren echter elektronisch verlopen. Vanaf dan kunnen de formulieren dus alleen nog online ingediend worden, tenzij kan aangetoond worden dat de indiener niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikt voor een online indiening.
-
Aangiftes VenB, RPB, BNI: aangiftetermijn opnieuw kort verlengd!
De fiscus heeft op 7 oktober 2025 op zijn website laten weten uitstel te verlenen voor de volgende aangiftes: VenB, RPB, BNI/vennootschappen.
-
“Enige eigen woning” bij afbraak en heropbouw wordt individueel beoordeeld
Sinds 1 juli 2025 is de manier waarop wordt gekeken naar de voorwaarde “enige eigen woning” veranderd. Dit is één van de voorwaarden om te kunnen genieten van het verlaagd btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw.
-
Attest van non-activiteit op MyMinfin
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap aan het sociale verzekeringsfonds moet betalen.