Antwoorden naar de fiscus per e-mail toegestaan
De belastingadministratie kan een belastingplichtige via een aangetekende zending of via een gewone brief aanschrijven.

De belastingadministratie kan een belastingplichtige via een aangetekende zending of via een gewone brief aanschrijven. De fiscus heeft hier niet zomaar de keuze… Een aangetekende zending is vereist zo de fiscus een belastingplichtige een bericht van wijziging of een kennisgeving van aanslag van ambtswege wil laten toekomen. Een vraag om inlichtingen zal een belastingplichtige daarentegen per gewone brief ontvangen.
Aan de fiscus werd de vraag gesteld of u ook via een aangetekende brief moet antwoorden op een bericht van wijziging of kennisgeving van aanslag van ambtswege. Er is één maand tijd om daarop te antwoorden, maar een aangetekende zending is geen must. De fiscus neemt zelfs genoegen met een antwoord per e-mail in zulk geval (vraag nr. 3-1290, Van dermeersch, 18.08.2004). Zorg er wel voor dat u het bewijs van datum van verzending toevoegt aan uw dossier en dus bewaart.
-
Aangiftes VenB, RPB, BNI: aangiftetermijn opnieuw kort verlengd!
De fiscus heeft op 7 oktober 2025 op zijn website laten weten uitstel te verlenen voor de volgende aangiftes: VenB, RPB, BNI/vennootschappen.
-
“Enige eigen woning” bij afbraak en heropbouw wordt individueel beoordeeld
Sinds 1 juli 2025 is de manier waarop wordt gekeken naar de voorwaarde “enige eigen woning” veranderd. Dit is één van de voorwaarden om te kunnen genieten van het verlaagd btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw.
-
Attest van non-activiteit op MyMinfin
De vennootschapsbijdrage is de jaarlijkse bijdrage die uw vennootschap aan het sociale verzekeringsfonds moet betalen.